Laboratoř mikrobiologie a enzymologie

Tato laboratoř je zaměřená na identifikaci a využití mikroorganismů jako jsou bakterie, houby nebo kvasinky. Pracujeme jak se sbírkovými kmeny, tak i s izolanty z přirozeného prostředí. Ty nám slouží jednak pro testování antimikrobiálních účinků různých materiálů a jednak pro produkci biotechnologicky významných enzymů, které jsou následně charakterizovány a imobilizovány různými metodami a je zjišťován jejich aplikační potenciál. Dále se zabýváme charakterizací a studiem mikroorganismů v reálných podmínkách jako je lesní či zemědělská půda, odpadní vody nebo sediment s ohledem na možnost jejich využití např. při bioremediaci, zlepšování kvality půdy nebo její regeneraci.

Pro testování antimikrobiální aktivity různých typů nanomateriálů používáme diskovou difuzní metodu, metodu růstových křivek, stanovení inhibiční koncentrace IC50 nebo minimální inhibiční koncentrace. Laboratoř má povolení pro nakládání s geneticky modifikovanými mikroorganismy a pro své studie využívá molekulárně biologické techniky (PCR, sekvenování, klonování).

Členové týmu:

Enzymologie a environmentální mikrobiologie:

• Mgr. Stanislava Voběrková, Ph.D.  - vedoucí laboratoře
  • Ing. Martina Vršanská, Ph.D.
  • Mgr. Alena Burešová, Ph.D.
  • Hanadi Abd Al Rahman Ali Ananbeh, MSc.
  • Ana Maria Jimenez Jimenez, Ph.D.

Molekulární-biologie mikroorganismů:

• Amitava Moulick, Ph.D., MSc. - vedoucí laboratoře
  • Ing. Pavlína Jelínková
  • Aninda Mazumdar, MSc.
  • Vishma Pratap Sur, MSc.

Klinická mikrobiologie:

• Ing. Kristýna Šmerková, Ph.D. - vedoucí laboratoře
  • Ing. Kristýna Doleželíková, Ph.D.
  • Ing. Silvia Kočiová

Vypsaná témata závěrečných prací - Laboratoř mikrobiologie a enzymologie

Ph.D.

• Využití enzymů v environmentálních aplikacích
  • Studium parametrů ovlivňujících tvorbu biofilmu
  • Studium antimikrobiální aktivity nanostrukturovaných povrchů

Mgr. a Bc.

V případě zájmu kontaktujte: S. Voběrková, stanislava.voberkova@mendelu.cz nebo
K. Šmerková, kristyna.smerkova@mendelu.cz

Absolvované zahraniční stáže:

• Ing. Pavlína Jelínková – University of Cambridge, Dept of Veterinary Medicine (Microbial Genomics & Veterinary Science)

Publikace:

• Voberkova, S.; Hermanova, S.; Hrubanova, K.; Krzyzanek, V. Biofilm formation and extracellular polymeric substances (eps) production by bacillus subtilis depending on nutritional conditions in the presence of polyester film. Folia Microbiologica. 2016, 61, 91-100.
  • Vrsanska, M.; Voberkova, S.; Langer, V.; Palovcikova, D.; Moulick, A.; Adam, V.; Kopel, P. Induction of laccase, lignin peroxidase and manganese peroxidase activities in white-rot fungi using copper complexes. Molecules. 2016, 21.
  • Smerkova, K.; Dostalova, S.; Vaculovicova, M.; Kynicky, J.; Trnkova, L.; Kralik, M.; Adam, V.; Hubalek, J.; Provaznik, I.; Kizek, R. Investigation of interaction between magnetic silica particles and lambda phage DNA fragment. Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis. 2013, 86, 65-72.
  • Vesely, R.; Jelinkova, P.; Hegerova, D.; Cernei, N.; Kopel, P.; Moulick, A.; Richtera, L.; Heger, Z.; Adam, V.; Zitka, O. Nanoparticles suitable for bcaa isolation can serve for use in magnetic lipoplex-based delivery system for l, i, v, or r-rich antimicrobial peptides. Materials. 2016, 9.
  • Cihalova, K.; Chudobova, D.; Michalek, P.; Moulick, A.; Guran, R.; Kopel, P.; Adam, V.; Kizek, R. Staphylococcus aureus and mrsa growth and biofilm formation after treatment with antibiotics and senps. International Journal of Molecular Sciences. 2015, 16, 24656-24672.
  • Voberkova, S.; Vaverkova, MD.; Buresova, A.; Adamcova, D.; Vrsanska, M.; Kynicky, J.; Brtnicky, M.; Adam, V. Effect of inoculation with white-rot fungi and fungal consortium on the composting efficiency of municipal solid waste. Waste Management. 2017. sv. 61, č. 1, s. 157--164. ISSN 0956-053X.